1.

Ashvini

(00° 00′ Baran – 13° 20′ Baran)

Na Niebie:

Ashvini, początek wszystkiego, a zwłaszcza energii Ketu, jest reprezentowany na firmamencie niebieskim przez dwie jasne gwiazdy w gwiazdozbiorze Barana. Starożytni wedyjscy mędrcy postrzegali konstelację Barana jako tworzącą głowę konia, a zatem te dwie gwiazdy były postrzegane jako tworzące podobny wzór. Gwiazdy te znane są we współczesnej astronomii jako Alfa-Arietes (Hamal) i Beta-Arietes (Sheratan). Alfa-Arietes jest nieco jaśniejsza i ma magnitudę wizualną 2,02, natomiast Beta-Arietes ma magnitudę wizualną 2,66. Te stosunkowo jasne gwiazdy leżą bardzo blisko ekliptyki planetarnej, tuż pod jasnym gwiazdozbiorem Andromedy, i są łatwe do zlokalizowania na nocnym niebie.

Nazwa:

„Ashvini” można przetłumaczyć jako „Zrodzona z samicy konia” lub „Kobieta-koń”. Pierwsze znaczenie jest jasne, ale drugie pozostawia nas w niepewności, czy kobieta jeździ na koniu, czy też jest to mityczna istota z głową konia i ciałem kobiety. Jak się później okaże, jest to prawdopodobnie to drugie.

Jej alternatywna nazwa to Asvayuj, co tłumaczy się jako „ta, która zaprzęga konie”. Po raz kolejny widać tu silny nacisk na konia i kobietę, czego korzenie odkryjemy, gdy zajmiemy się bóstwami rządzącymi.

Symbol:

Głównym symbolem Ashvini jest „głowa konia”. Symbol ten, jak widzimy, jest zgodny z jego nazwą. Głowa konia przekazuje ideę „początku”. Można zauważyć, jak jeźdźcy poklepują konia po szyi przed rozpoczęciem podróży. Od niepamiętnych czasów koń był postrzegany jako symbol siły, odwagi, ruchu i witalności. Głowa konia oznacza chęć do działania i szybkość podejścia. Koń, jak wiemy, jest zawsze gotowy do podróży, nie dla własnych celów, ale dla celów swojego jeźdźca lub innych ludzi.

Jeśli ktoś miał okazję być blisko konia, zrozumie, że głowa konia przekazuje pewną wrażliwość i czujność. Ponieważ Ashvini leży na początku znaku Barana, który jest postrzegany jako reprezentant głowy kala purusha (wiecznej istoty), ma sens, aby Ashvini była związana z pewnego rodzaju głową. Głowa oczywiście odnosi się do mózgu, organu kontrolującego wszystkie funkcje ciała. Tak więc Ashvini automatycznie odnosi się do impulsów umysłowych i przywództwa. Konie są zwierzętami nerwowymi, ruchliwymi i bardzo napiętymi. Dlatego ta nakszatra niesie ze sobą wszystkie te cechy w dobrej mierze.

Jej alternatywnym symbolem jest „powóz konny składający się z dwóch koni wiozących dwie osoby”. Symbolika ta odnosi się do bóstw przewodniczących tej nakszatry. Symbol ten po raz kolejny podkreśla potrzebę ruchu i odnosi się do wszelkiego rodzaju transportu. Ten ruch może odnosić się do materialnego transportu na ziemi lub podróżowania pomiędzy różnymi światami, sferami czy płaszczyznami.

Bóstwo:

Ashvini Kumarowie, dwaj niebiańscy jeźdźcy, są uważani za główne bóstwa przewodniczące tej nakshatry. Ich imiona to Dashra i Nasatya, co tłumaczy się odpowiednio jako „przynoszący pomoc” i „prawdomówność”. Nie ma takiej starożytnej kultury, w której nie można by znaleźć opowieści i legend związanych z ich symboliką. Opowieści często pokazują dwóch bohaterskich braci podróżujących i rozwiązujących problemy każdego, kogo napotkają na swojej drodze.

W legendzie wedyjskiej są to bracia bliźniacy, którzy narodzili się ze związku Słońca i jego żony Sanjany, gdy byli pod postacią ogiera i klaczy. Pełną historię można znaleźć w poprzedniej książce „Sun – The Cosmic Powerhouse” (Sagar Publications, Indie). W starożytnych tekstach wedyjskich ci dwaj bracia są postrzegani jako niebiańscy lekarze. Stąd bierze się uzdrawiający i odmładzający aspekt tej nakszatry.

Ashvini Kumaras mają posiadać wiedzę o wszystkich ziołach na planie fizycznym i astralnym; mają też posiadać nadprzyrodzone moce, które pozwolą im wyleczyć każdą chorobę lub rozwiązać każdy problem. Szczególnie zajmują się tarciami lub przeszkodami, które mogą pojawić się między małżeństwami. Tak więc Ashvini jest nakshatrą, która promuje harmonię małżeńską. Kumarowie Ashvini są również przywoływani, aby wspomóc poród. W starożytnych legendach są oni również bardzo dobrze znani z leczenia impotencji i innych rodzajów zaburzeń seksualnych.

Ta nakszatra odzwierciedla boskie cechy tych dwóch istot najlepiej, jak tylko można to zrobić na planie materialnym. Ashvini Kumarowie są uważani za tak potężnych, że mogą sprawić, że starzy stają się młodzi, a nawet przywrócić zmarłych do życia. Oni sami mają młodzieńczy wygląd i nigdy się nie starzeją. Wyjaśnia to ponadczasową jakość tej nakszatry. Hojność i współczucie Ashvini Kumaras obejmuje również zwierzęta. Istnieje wiele opowieści o tym, jak ratują łagodne zwierzęta, takie jak jagnięta, przed drapieżnymi stworzeniami, takimi jak wilki.

Brahma, stwórca spośród Trójcy Świętej, może być uważany za nadzorcę tej nakszatry. Niewielu uczonych rzuciło światło na ten aspekt, ale faktem jest, że ta nakszatra reprezentuje początek wszystkich rzeczy, w tym stworzenia. Brahma jest architektem wszechświata i jest odpowiedzialny za wszystkie rodzaje początków.

Ganesha, słoniogłowy syn Parvati i Shivy, jest również silnie związany z tym asteryzmem. Ganesha również reprezentuje początki wszystkich rzeczy i jest uważany za usuwającego przeszkody. Warto zauważyć, że tę nakszatrę można podsumować wyrażeniem „Usuwacz przeszkód”. Ganesha jest również głównym bóstwem przewodniczącym Ketu, planety rządzącej tą nakszatrą. Jego cztery główne cechy – czystość, pomyślność, niewinność i najwyższe oddanie zasadzie Uniwersalnej Matki – mogą być manifestowane poprzez funkcje Ashvini.

Reszta opisu już wkrótce…